διαβάστε την σελίδα στα ελληνικά view this page in english

Άρθρα

ΤΡΟΦΕΣ ΠΟΥ ΟΜΟΡΦΑΙΝΟΥΝ ΤΟ ΔΕΡΜΑ ΣΑΣ

Πλησιάζει μία από τις πιο λαμπερές μέρες της ζωής σας, αλλά εσείς όταν κοιτάτε στον καθρέφτη τα βλέπετε όλα θαμπά και χλωμά. Δεν είστε ευχαριστημένες με την όψη της επιδερμίδας σας; Μην ανησυχείτε. Μπορείτε να ξαναβρήτε τη λάμψη σας - τρώγοντας!

Όλοι ξέρουμε πως πρέπει να τρώμε σωστά για να διατηρούμε τον οργανισμό μας, αλλά πόσοι από εμάς γνωρίζουμε ότι χρειάζεται να διατρέφουμε και την επιδερμίδα μας; Το δέρμα μας είναι η γραμμή του πυρός προς το περιβάλλων που ζούμε. Ελέγχει τη θερμοκρασία του σώματος μας, τις απώλειες νερού, και παίζει ρόλο στο ανοσοποιητικό σύστημα. Μας προστατεύει από τις ακτίνες του ήλιου και από διάφορες ορατές και αόρατες τοξικές και αλλεργιογόνες ουσίες που μας τριγυρίζουν. Όσο και αν μας προστατεύει όμως, το δέρμα μας είναι και αυτό εξίσου ευαίσθητο και ευάλωτο στις δηλητηριώδη ουσίες από τις οποίες μας προστατεύει. Αφού λοιπόν η επιδερμίδα μας προστατεύει και εμείς δεν πρέπει να κάνουμε ότι μπορούμε να προστατέψουμε κι’αυτήν;

Το δέρμα μας βομβαρδίζεται συνεχώς από τις υπεριώδεις ακτίνες του ηλίου, ελεύθερες ρίζες και άλλες δηλητηριώδες τοξίνες και αλλεργιογόνες ουσίες που υπάρχουν στην ατμόσφαιρα. Εξωτερικά χρησιμοποιούμε διάφορες κρέμες και ορούς, και βεβαίως ρούχα για προστασία. Αλλά μπορούμε να προστατέψουμε το δέρμα μας και από μέσα προς τα έξω.

Λοιπόν, τι κοινό έχουν τα αβοκάντο, τα αγγούρια, τα βερίκοκα, το μέλι, τα καρότα και τα αμύγδαλα; Πρώτα απ’όλα, δεν γνωρίζω ούτε μία γυναίκα η οποία δεν τα έχει αλείψει σε κάποιο σημείο του σώματος της! Δεύτερον, είναι όλα φαγώσιμα! Τα φρούτα και τα λαχανικά είναι γεμάτα βιταμίνες, μέταλλα και ιχνοστοιχεία που διατηρούν τον οργανισμό μας. Θα βάζατε ποτέ μία μάσκα σολομού στο πρόσωπο σας; Ελπίζω όχι, αλλά ο σολομός περιέχει ουσιώδη λιπαρά οξέα, τα οποία τρέφουν το δέρμα μας και του δίνουν λάμψη και φωτεινότητα.

Όλα τα θρεπτικά στοιχεία είναι απαραίτητα σε βιοχημικές αντιδράσεις που ελέγχουν βασικές σωματικές και οργανικές λειτουργίες. Κάποιες θρεπτικές ουσίες λειτουργούν ως αντιοξειδωτικά. Αυτές οι ουσίες καταπολεμούν τοξίνες που συσσωρεύονται στον οργανισμό μας, μας προστατεύουν από διάφορες ασθένειες όπως την καρδιοπάθεια και τον καρκίνο, και καθυστερούν την γήρανση. Επιστημονικές μελέτες έχουν αποδείξει ότι βιταμίνες όπως η Ε, η C και η καροτίνη, και αιθέρια έλαια όπως τα ω-3 λιπαρά οξέα έχουν προστατευτική δράση ενάντια στις υπεριώδεις ακτίνες του ήλιου. Τα λιπαρά οξέα ω-3 και ω-6, επίσης βοηθούν στην ελάττωση των φλεγμονών της επιδερμίδας. Μία ακόμη θρεπτική ουσία που έχει αποδειχθεί οτί μειώνει την φλεγμονή από έκθεση στον ήλιο είναι ή λυκοπίνη, η οποία βρίσκετε σε προϊόντα της ντομάτας.

Συνήθως όταν σκεφτόμαστε υγιή επιδερμίδα έρχεται στον νου η βιταμίνη Α, αλλά δεν είναι μόνο αυτό το θρεπτικό στοιχείο που δίνει λάμψη και χρώμα στο πρόσωπο μας. Στον πίνακα θα βρείτε βιταμίνες, μέταλλα και αιθέρια έλαια που είναι βασικά για υγιή και λαμπερή επιδερμίδα. Βάλτε τα στο καθημερινό σας διαιτολόγιο και δείτε τη διαφορά στο δέρμα σας.

Θρεπτικό στοιχείο Πηγή
Βιταμίνη A (retinol) Ιχθυέλαιο, ψάρια, αυγά, γαλακτοκομικά.
Βιταμίνη A (carotenoid) Καρότα, σκούρα πράσινα φυλλώδη λαχανικά, γλυκοπατάτες, ντομάτες, μάνγκο, πορτοκάλια.
Λυκοπίνη Προϊόντα της ντομάτας.
Θειαμίνη (βιταμίνη B1) Ξηρά μαγιά, σπόροι, χοιρινό, εμπλουτισμένα δημητριακά, ξηροί καρποί, όσπρια, πατάτες
Ριβοφλαβίνη (βιταμίνη B2) Γαλακτοκομικά, κόκκινο κρέας, αυγά, εμπλουτισμένα δημητριακά
Βιταμίνη B6 Ξηρά μαγιά, συκώτι, εντόσθια, εμπλουτισμένα δημητριακά, ψάρια, όσπρια
Βιταμίνη E Φυτικά έλαια, φύτρα σιταριού, φυλλώδη λαχανικά, κρόκος αυγού, όσπρια
Νιασίνη Κόκκινο κρέας, ψάρια, όσπρια, εμπλουτισμένα δημητριακά ολικής αλέσεως
Βιοτίνη Συκώτι, κρόκος αυγού, μαγιά, κουνουπίδι, ξηρούς καρπούς, όσπρια
Βιταμίνη C Εσπεριδοειδή φρούτα, ντομάτες, πατάτες, λάχανο, πράσινες πιπεριές
Σίδηρος Κόκκινο κρέας, φασόλια, αλεύρι από σόγια
Ψευδάργυρος Κόκκινο κρέας, συκώτι, αυγά, στρείδια, φιστίκια αράπικα, σπόροι
Χαλκός Εντόσθια, στρείδια, ξηρούς καρπούς, όσπρια, δημητριακά ολικής αλέσεως
Λιπαρά οξέα ω-3 Μουρουνέλαιο, ιχθυέλαιο, αντσούγιες και ψάρια όπως το σκουμπρί και το σολομό
Λιπαρά οξέα ω-6 Φυτικά έλαια

Αν και είναι πολύ σημαντικό να παίρνετε επαρκείς ποσότητες αυτών των θρεπτικών στοιχείων, μην ξεχνάτε ότι και σε υπερβολή μπορούν να είναι βλαβερές. Βιταμίνες όπως η Α και η Ε, σε υπερβολικές δόσεις είναι τοξικές. Αυτό βέβαια γίνετε συνήθως από υπερβολικές δόσεις συμπληρωμάτων και όχι από μία ισορροπημένη διατροφή.

Μαζί με τις κατάλληλες θρεπτικές ουσίες το δέρμα μας χρειάζεται και μία ισορροπημένη κατάσταση ενυδάτωσης για να έχει απαλή αφή και εμφάνιση. Δυστυχώς για κάποια άτομα η πρόσληψη νερού είναι βασανιστήριο, αλλά είναι ο καλύτερος τρόπος να διατηρήσουμε την ενυδάτωση του οργανισμού μας και της επιδερμίδας μας. Υπάρχουν τόσα ροφήματα για να πιείτε, αλλά κανένα δεν συγκρίνεται με το νερό. Τα περισσότερα ποτά περιέχουν ζάχαρη η οποία προσθέτει θερμίδες, ή καφεΐνη η οποία είναι διουρητικό και προκαλεί απώλεια υγρών. Τα αλκοολούχα ποτά επίσης έχουν διουρητική δράση και προκαλούν αφυδάτωση. Προσπαθήστε να πίνετε 8 ποτήρια την ημέρα και για να δώσετε λίγη γεύση στο νερό σας προσθέστε μερικές φέτες λεμόνι ή από το αγαπημένο σας φρούτο, στο ποτήρι σας.

Περιοδικό ΝΥΦΗ, Άνοιξη 2006
Από την Αφροδίτη Δικαιάκου